Friday 5 April 2013

Al-kisah si aku yang selalu memujuk hati :'(


Berpegang kepada prinsip yang teguh, berusaha menjadi solehah, si aku memperkuatkan benteng hatinya dengan sebuah tembok kukuh yang dipanggil sabar.

Semakin kuat benteng sabar itu, semakin bertambah pula ujian, semakin besar juga dugaannya... Hai hati....ku pujuk jua si hati supaya sabar. Siapa yang suka bila diberikan ujian yang berat?? Siapa yang tidak berasa sedih apabila sesuatu yang tidak disukai berlaku  ke atas dirinya?? siapa?? tiada siapa. Namun, sejuk hati apabila si aku melihat sahabatnya yang soleh dan solehah masih mampu mengukirkan senyuman yang cukup ikhlas tatkala dikunjung musibah.... Aduhai sahabat soleh dan solehah, betapa kuatnya jiwa dan hatimu... tiada pernah aku melihat kalian mengeluh, malah dilampirkan senyuman...subhanallah...

Setiap kali si aku ditimpa musibah, si aku memujuk hati, usaha mu ingin menjadi solehah akan sia-sia jika kamu tidak mampu bersabar, lihatlah sekalian sahabat soleh dan solehah mu, betapa hebatnya mereka dengan kesabaran mereka... 

Allah mengujimu bukan membenci, tetapi setiap kali iman mu diuji, dan kamu sabar, setiap kali itulah, darjatmu akan diangkat oleh-Nya. Itulah janji Allah dan si aku cukup yakin dengan janji tersebut. Allah tidak akan menguji hamba-Nya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hamba-Nya itu, semakin berat ujian yang diberikan kepada hamba tersebut, bermaksud ketahanan diri hamba ke atas ujian itu adalah semakin kebal. Umpama yang diungkapkan oleh pepatah melayu, "Alah bisa, tegal biasa". Si aku bersyukur jika Allah beranggapan begitu kepadanya... (:

Orang yang beriman ialah orang yang sabar, orang yang berjaya juga adalah orang yang sabar. Sabar juga adalah sunnah, sifat yang sangat terpuji yang ada pada para Rasul. Syukur Alhamdulillah jika perasaan sabar itu disuburkan di hatimu wahai si aku...teruskan bersabar, Insya-Allah, Allah akan sentiasa membantumu, semoga solehah yang ku jejaki akan berada dalam genggaman. Ameen ya Rabbal 'Alamin... 

Si aku yang sedang memujuk hati,



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...