Monday 25 March 2013

Beradablah dalam Bersahabat


Bercerita tentang sahabat... 

Beradab dengan sahabat... terlebih dahulu saya hulurkan ribuan kemaafan jika entry saya ini mengusik perasaan sesiapa. Apa yang cuba saya kongsikan hanyalah sebagai peringatan dan nasihat sebagai ingatan kita bersama dalam memperbaiki sahsiah kita sebagai mukallaf yang dipertanggungjawabkan menjadi khalifah di bumi Allah ini.

Sahabat,

Kita seringkali diingatkan agar beradab dan berakhlak. Seseorang yang menjaga imannya pasti beradab terhadap Allah dan beradab terhadap manusia.

Beradab dengan Allah ialah menjaga hubungan dengan Allah dengan melakukan ibadah dengan ikhlas dan menjaga kesempurnaan setiap ibadah wajib yang dilakukan disamping memperbanyakkan ibadah sunat sebagai memperbaiki kualiti setiap ibadah tersebut. 

Beradab dengan manusia pula ialah menjaga hubungan sesama manusia dengan menjaga adab bermuamalah seperti menjaga perilaku dan beradab dalam berkomunikasi.

Apa yang cuba saya kaitkan di sini ialah adakah kita beradab dengan para sahabat kita?? adakah kita berasa kita sudah cukup beriman jika kita melakukan ibadah setinggi gunung, menjaga aurat dan batas pergaulan, tetapi kita tidak langsung tidak menjaga adab dengan sahabat??

Kata-kata saya ini mungkin dianggap sinis dan sedikit menyindir. Tapi percayalah, bukan niat hendak menyindir atau mengkritik, sekadar mengingatkan. 

Beradablah dengan setiap sahabat kalian. Terus terang, saya sangat kesal apabila melihat ada di antara sahabat yang tidak menjaga adab dengan sahabat yang lain.

Ingat!!!

Dosa dengan Allah, kita boleh minta ampun pada-Nya, tetapi dosa dengan manusia, cuma manusia yang boleh memaafkannya... Ramai manusia yang tertahan daripada memasuki syurga Allah kerana melakukan dosa dengan manusia... Minta maaflah segera jika melakukan kesalahan sesama manusia selagi kita masih diberi keizinan untuk bernafas di atas bumi Allah ini...Wallahu A'lam...

Teguran ikhlas,
~~ Cik Ayu ~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...