Sunday 23 September 2012

Mujahadahku


Seraup tadahan tanganku
memberat....melenguh...
terbeban segunung dosa di dasarnya...
Sehina hati sahayaku
Aku menebal wajah
Malu aku tiada terbias
berhadapan dengan Rabb-ku...

Ingin sekali ku genggam kejap istiqamahku
bermujahadah dari pautan nafsu
sedang imanku tidak sekental sufi
mujahadah itu berat, Ya Allah...
jiwa hambaku lemah
ku mohon maghfirah dari-Mu Ya Ghaffar...

Anganku ingin sehebat Rabiatul Adawiyah
tapi cuma angan
aku tidak mampu
kerna sungguh rantaian cintaku
hanyalah sedebuan iringan angin lalu

Sebeban dosaku meracau rasa
bukan amal memberat Mizanku...
galau hatiku tiada terkira
monolog hati meriuh
mengiring rintihan dan tangisanku 
dalam wahidiyah dan khosyyatillah...

Ya Allah,
jatuh dan bangunku hanyalah untuk-Mu...
kuatkanlah hati hambaku
kerna aku mukallaf
darjatku hanyalah 
makhluk bernama manusia
tatkala Engkau menyerah amanah....
Aku telah berjanji pada-Mu
memegang panji khalifahku
menunai taat setia pengabdianku...


__Ana Idayu-La__






2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...